Stramninger i markedsføringsloven

I forhold til tidligere er der sket en stramning i markedsføringsloven i forbindelse med reklame, eller rettere skjult reklame på en blog. Det drejer sig om §4.

En blog er typisk en hjemmeside, som løbende opdateres med indlæg fra bloggeren, eksempelvis om de nyeste tendenser inden for mode, mad og andre områder. En blogger kan også skrive eller placere indlæg på de sociale medier, som Facebook, Twitter, Instagram og YouTube.

Hvis et blogindlæg er reklame i markedsføringslovens forstand, skal blogindlægget tydeligt være markeret som reklame. Det følger af markedsføringslovens § 4, der forbyder ”skjult reklame”:

§ 4:
”En reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattet som en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.”

Forbrugerombudsmanden har derfor udarbejdet nogle gode råd om, hvad du som blogger kan gøre for at være sikker på at overholde markedsføringslovens § 4.

Her kan du læse Ombudsmandens Gode råd til bloggere om skjult reklame